středa 16. března 2016

[RECENZE ]Marissa Meyer - Cinder

Cinder (Měsíční kroniky, #1)KNIHA: Cinder
AUTOR: Marissa Meyerová
SÉRIE: Měsíční kroniky #1
NAKLADATELSTVÍ: Egmont
PROVEDENÍ: E-kniha
POČET STRAN: 385
ANOTACE: Šestnáctiletá Cinder je kyborg, a proto je skoro všemi kolem sebe považována za méněcennou. Bydlí se svou macechou a skutečně nemá lehký život. Jedinou výhodou jí přináší její kyborgský mozek, díky kterému se stane nejvyhledávanější mechaničkou ve městě – jednou ji dokonce přijde navštívit i princ Kai. Má ale přijít chvíle, kdy Cinder dostane šanci všechno změnit. Jakmile se ale zaplete do věcích, o kterých nic netušila, odhaluje ve svém světě víc, než by možná kdy chtěla vědět…


MOJE HODNOCENÍ:
K přečtení Cinder mě jaksi donutila celá knižní společnost. Počínaje od booktuberů, amerických blozích a nakonec zachvátila i českou čtecí komunitu. Už chápete moje dilema? Všichni o knize mluví, ale vy doma sedíte a říkáte si, co je na ní tak speciálního.

Speciálního na knize je to, že Cinder je převyprávění (tzv. retelling) pohádky o Popelce. Ne, že by to s Popelkou, kterou známe my v podání Libuše Šafránkové, mělo něco společného. Popelka v téhle knize vystupuje pod jménem Cinder a je mechanička a kyborg. Autorka si s postavami pěkně vyhrála. Kdo by nechtěl mít jako Cinder v hlavě Google? (Speciálně my studenti, že?) Příběh je zasazen v Novém Pekingu, tudíž se tu a tam objevují čínské tradice. Například kimona, císař nebo i ty slavné průvody.
„Nemáme vám pro něco poslat?“ zeptal se Torian. „Pro sklenici vody? Něco k jídlu?“„Nebo Robospolečnici model 5.3.“ navrhl Kai.
A teď k hlavním postavám. Cinder mi Popelku zase až tak moc nepřipomínala. Je mechanička, má dvě nevlastní sestry a macechu a je do ní jakž takž zakoukaný princ. Podobnosti s Popelkou jsou opravdu jen detailní (nevlastní sestry, macecha, princ a ples na konci). Jediné, co je od dalo by se říct „původní předlohy“ jinak, je konec. Jediné, co vám ke konci prozradím je, že je jiný než v pohádce. Ale to je očividné, jelikož Měsíční kroniky je 4 dílná série, takže nás toho čeká ještě opravdu hodně.

„Byl dostatečně zdvořilý na to, aby ji neupozorňoval, že má na čele skvrnu od vazelíny.“„Ó, to snad ne!“„A co? Jsem mechanička. Ušpiním se. Jestli chtěl, abych se kvůli němu vyfintila, měl mi zavolat předem.“

Kai se mi zdál až moc skutečný. (To myslím v dobrém. Kaie naprosto zbožňuji.) Když mu umře otec, on je korunován císařem a musí se provdat za královnu Měsíce, Levanu (doufám, že jsem její jméno napsala dobře, pokud ne, tak se omlouvám). A jak to obvykle v pohádkách bývá, právě královny jsou obvykle zlé, takže nečekejte nějakou milou dušičku.


Sečteno a podtrženo, Cinder je kniha, kterou si každý člověk musí přečíst. Popelka v budoucnosti, která je drsná mechanička + kyborg. No tááák! Pokud jsem vás nenalákala ani teď, tak máte porušený řídící panel. (Chápete, co jsem udělala? Kyborg má v hlavě řídící panel, který funguje jako mozek.)



Žádné komentáře:

Okomentovat