úterý 10. května 2016

[RECENZE] Jandy Nelson - Dám ti slunce


Dám ti slunce

KNIHA: Dám ti slunce
AUTOR: Jandy Nelsonová
SÉRIE: Samostatná kniha
NAKLADATELSTVÍ: CooBoo
PROVEDENÍ: Hardback
POČET STRAN: 365
ANOTACE: Jude a její dvojče Noah jsou si neuvěřitelně blízcí. Když je jim třináct, Jude pochopí, že je krásná a Noah zas, že je gay. Třináctiletý Noah má kromě své sestry už jen jedinou lásku: kreslení. A dělá všechno pro to, aby se dostal na prestižní uměleckou školu. Jude naproti tomu víc řeší kluky. O tři roky později je všechno jinak. Na školu snů se dostala Jude, ale je z ní zakřiknutá šedivá myška, co se schovává za své výtvory. Z Noaha se stal pařmen a lamač dívčích srdcí. A jejich máma je mrtvá.

MOJE HODNOCENÍ:

Nemůžu uvěřit, že mi trvalo týden, než jsem si vybrala, jakou barvu použiji na zvýraznění.

Tak a máme tu zase další knihu, která rozbrečela polovinu Ameriky (a dokonce i Británii?) a stala se trhákem prodejnosti. A knihu musela vydat, jak jinak, než naše nejskvělejší nakladatelství CooBoo s další nádhernou obálkou, která mi na pohled vyrazila dech a na omak způsobila třesavku v kolenou.

Jude a Noah jsou kapitoly sami o sobě. Nevím, ke komu se mám více přirovnávat, jestli k němu nebo ní. Je to těžké, ale o trošku větší sympatie chovám právě k Noahovi. Bavilo mě celé to jeho neviditelné muzeum nebo jeho přirovnání lidí k umění. Umění moc nerozumím, ale strašně obdivuji všechny ty sochaře, malíře a všechny ostatní, protože si myslím, že jejich práce není dostatečně ocenitelná obyčejnými lidmi, kteří tomu moc nerozumí.

Kniha je vyprávěná z pohledu jak Noaha, tak Jude. Noah vypráví z minulosti a Jude z přítomnosti. Myslím, že když se v knize takto prolínají dva časy, tak je to absolutně skvělé. Alespoň pro mě. Některým to přijde matoucí, ale myslím, že jde právě o to poznat lidi, jací byli předtím. Chápete? (Kniha, která byla takto napsaná, a kterou jsem si zamilovala, je např. Odvrácená tvář lásky od Colleen Hooverové.)

Jandy Nelsonová píše absolutně skvěle. Ty pohledy si myslím by mohly být trochu kratší, protože obvykle trvá vrátit se z Noahovi minulosti do Judiiny přítomnosti asi tak 80 stránek, což mi zas tak nevadí, protože ten příběh je luxusní, ale potom 2 hodiny brečím, proč to zase muselo skončit, což už je rošku velký problém, když knihu dočítáte ve škole.

Žádné komentáře:

Okomentovat