úterý 7. listopadu 2017

[RECENZE] Annabel Pitcher - Moje sestra žije na krbové římse

Moje sestra žije na krbové římse
KNIHA: Moje sestra žije na krbové římse
AUTOR: Annabel Pitcher
SÉRIE: Samostatná kniha
ŽÁNR: YA, contemporary
NAKLADATELSTVÍ: Slovart
ANOTACE: Stěhování mělo představovat příležitost, jak se odstřihnout od toho, co se stalo před pěti lety, a začít znovu. Jenže i v novém domově se desetiletému Jamiemu zdá, že je vše při starém – táta pije, máma dál žije s cizím pánem, sestra Jas nejí, kocoura Rogera to nezajímá a sestra Rose je pořád na krbové římse. A k tomu ho ještě posadí do lavice s jedinou muslimkou ve škole! Jak z toho ven? Sebere Jamie odvahu zdolat útrapy tak jako jeho oblíbený Spider-Man?

MÉ HODNOCENÍ: To je tak, když vás zastihne prokrastinace a téměř měsíc nic nového na blog nenapíšete. To si ale nechme na jindy, protože to je na dlouhé povídání a na to teď absolutně nikdo nemá čas.
Zahlédl jsem Sunyu dřív než ona mě. Běžela z kopce k poště. Hidžáb za ní vlál a vážně vypadala jako superhrdinka svištící vzduchem. Když jsem se minulý týden na hodině matematiky Sunyi zeptal, jestli si hidžáb někdy sundává, odfrkla si. ,,Nosím ho jenom venku nebo když máme návštěvu." Zeptal jsem se: ,,Proč se musíš zakrývat?" a ona odpověděla: ,,Protože to tak stojí v Koránu." Vyzvídal jsem dál: ,,Co je to Korán?" a ona řekla: ,,Je to něco jako Bible." A to je právě ten problém s křesťany a muslimy - oba mají boha a oba mají knihu. Jen jim jinak říkají.
Zpočátku jsem se lekla, že kniha bude vyprávěna z pohledu desetiletého kluka a bála jsem se, že mě kniha nebude bavit. Ale opak se stal pravdou. Vyprávění z pohledu Jamieho mě strašně moc bavilo. Nejvíc hezké mi přišla asi ta dětská nevědomost světa. Z nevhodných věcí si dělal srandu, ale když jste malí, tak vám to všichni odpustí. Přiznávám se, kdybych knihu četla například z pohledu Jas, tak by mě to asi moc nebavilo, protože už by to byl zcela jiný příběh.

Na knize se mi také nejvíce líbilo to, že si postavy na nic nehrály. No, vlastně hrály, ale chápete, co myslím. Táta alkoholik, máma se svým novým přítelem někde pryč, sestra anorektička, druhá sestra mrtvá a Jamie, který neví, která bije. Dokonalá rodinka, co? A to je na tom právě to nejhezčí. Nikdo není perfektní.
Se suchem v puse a očima velkýma jako planety jsem sledoval, jak Sunya běží chodbou a poprvé jsem si všiml, že šátek za ní vlaje úplně jako superhrdinský plášť.
Autorku musím pochválit za to, jak přistupovala k tématu „muslimové a smrt“. V knize se až tak moc neprobírá to, proč to udělali, ale spíš jaké to mělo následky na rodinu zemřelého a jejich přístupu k muslimům. V dnešní době, když se řekne muslim, všichni si představí bomby, krev a smrt. Žít v takové době není sranda. Všichni soudí celou „skupinu“ lidí, podle několik jedinců, kteří se skrývají za náboženství. Nepřijde mi to absolutně vůbec fér a doufám, že ani vám ne. Každopádně, strašně moc se mi zalíbila Sunya a její chování vůči lidem. A její pseudonym Dívka M mě zahřál u srdíčka z nevysvětlitelných důvodů.  

Jakože celou knihu jsem čekala na vývoj charakteru otce Jamieho, ale byla jsem v podstatě zklamná, že k ničemu nedošlo. Myslela jsem si, že kniha bude mít i epilog třeba o 3 roky později, protože si myslím, že si ho rozhodně zasloužila. (A to epilogy obvykle nemám ráda, protože vždycky kvůli nim měním názor na celou knihu a hodnotím ji podle něho.)

Závěrem: Kniha není perfektní, končí ne až tak šťastně, jak jsem doufala, ale vůbec to nevadí, protože i tak se mi příběh Jamieho a jeho rodiny a přátel moc líbil a zahřál u srdce. Spisovatelce vyčítám, že nepřidala epilog. To mě zklamalo.
Moje sestra žije na krbové římse mi toho mohla přinést ještě víc, než i skutečně přinesla. Takže doufám, že i vám něco do života přinese a trošinku ho změní. Jako mě. 

TÍMTO BYCH CHTĚLA PODĚKOVAT NAKLADATELSTVÍ SLOVART ZA POSKYTNUTÍ RECENZNÍHO VÝTISKU, MOC SI TOHO VÁŽÍM 😇!

KNIHU SI MŮŽETE ZAKOUPIT ZDE.

⭐⭐⭐⭐

Žádné komentáře:

Okomentovat